Eesti rohepööre
Kuidas Mati tuulepark tegelikkuseks sai
Mati Murakas oli tavaline Eesti mees, kes elas oma väikeses majakeses Põlvamaal, kuni ühel päeval tuli talle elektriarvega koos kiri: “Austatud klient, seoses rohepöördega oleme sunnitud teie elektrihinda tõstma 1000%.”
Mati, kes polnud kunagi olnud eriti roheline mees (kui just tema lemmik kampsunit mitte arvestada), otsustas, et nüüd aitab küll. Ta kutsus kokku külarahva ja tegi ettepaneku: “Ehitame ise tuulepargi!”
Naabrid olid algul skeptilised, kuid kui järgmine elektriarve saabus, olid kõik pardal. Külamehed hakkasid oma vanu Žigulisid ümber ehitama tuulegeneraatoriteks. Volga katusele keevitati propeller, Moskvitši pagasnikust sai elektriakude hoidla.
Mati aias seisis varsti viis “tuulikut” – igaüks neist oli kunagi olnud mõne nõukaaegse auto või põllumajandusmasina osa. Isegi vana helikopter, mis keegi oli kolhoosi lagunemise ajal “laenuks võtnud”, leidis lõpuks kasutust.
Kliimaministeerium oli segaduses. Ühelt poolt toetas see ju rohepööret, teisalt polnud keegi arvestanud, et keegi võiks tuulepargi rajada vanadest Žigulidest. Bürokraadid saadeti kontrollima, kas selline lahendus vastab EL-i roheenergia direktiividele.
Kui ametnikud kohale jõudsid, leidsid nad eest Mati, kes oli end protestiks tuuliku külge aheldanud. “See on meie panus rohepööresse!” hüüdis ta. “Kui tahate need maha võtta, peate kõigepealt tõestama, et Žiguli pole keskkonnasõbralik!”
Samal ajal oli küla elektritarbimine langenud nulli lähedale, sest kõik vaatasid õhtuti telekat Mati juures – tema oli ainus, kes suutis veel elektriarveid maksta tänu oma “tuulepargile”.
Lugu lõppes sellega, et Euroopa Komisjon andis Matile innovatsioonipreemia “rohepöörde kodanikualgatuse” eest. Preemiaraha eest ostis Mati kõigile külaelanikele päikesepaneelid – loomulikult tehtud vanadest kolhoosi kasvuhoone akendest.
Energiafirmad olid sunnitud oma hindu langetama, sest kartsid, et muidu hakkavad kõik eestlased oma vanu Žigulisid tuulikuteks ehitama. Ja nii saigi Põlvamaa väikesest külast Euroopa kõige isevärksem rohepöörde edulugu.
PS: Räägitakse, et tänapäevani võib seal kandis näha vana Volgat, mille katusel pöörleb propeller, ja mille roolis istub naerva näoga Mati, kes sõidab ainult allamäge – et energiat säästa.
Jaga seda sisu ka teistega: